Artykuł sponsorowany

Czym różnią się auto szyby hartowane od laminowanych?

Czym różnią się auto szyby hartowane od laminowanych?

Współczesne samochody są wyposażone w różne rodzaje szyb, które mają za zadanie zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wśród nich można wyróżnić dwa główne typy - szyby hartowane oraz laminowane. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, to jednak różnią się zarówno technologią produkcji, jak i właściwościami użytkowymi. W poniższym artykule przedstawiamy kluczowe różnice między tymi dwoma rodzajami szyb samochodowych oraz ich zastosowania.

Przeczytaj również: Ile kosztuje szyba do Corsy B?

Proces produkcji i właściwości fizyczne

Pierwsza zasadnicza różnica między szybami hartowanymi a laminowanymi dotyczy procesu ich produkcji. Szyby hartowane są wytwarzane przez podgrzewanie szkła do bardzo wysokich temperatur, a następnie gwałtowne schłodzenie. Dzięki temu uzyskuje się produkt o większej wytrzymałości mechanicznej i termicznej niż zwykłe szkło. W przypadku szyb laminowanych, stosuje się natomiast technikę sklejania dwóch warstw szkła za pomocą specjalnej folii polimerowej. Takie połączenie sprawia, że szyba jest mniej podatna na pęknięcia.

Bezpieczeństwo w przypadku stłuczki

Kolejnym istotnym aspektem, który różni szyby hartowane od laminowanych, jest ich zachowanie w sytuacji awaryjnej, np. w wyniku kolizji drogowej. Szyby hartowane, ze względu na swoją strukturę, kruszą się na małe, stosunkowo nieszkodliwe fragmenty. Oznacza to, że w przypadku stłuczki, nie powodują one dużego zagrożenia dla pasażerów. Z kolei szyby laminowane, dzięki warstwie folii polimerowej, utrzymują swoją strukturę nawet po pęknięciu. 

Zastosowanie w różnych częściach samochodu

Różnice między auto szybami z Grodziska Mazowieckiego hartowanymi a laminowanymi wpływają także na ich zastosowanie w poszczególnych częściach pojazdu. Szyby laminowane są przede wszystkim stosowane jako przednie szyby samochodowe. Wynika to z faktu, że zapewniają one lepszą widoczność oraz większe bezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów. Szyby hartowane natomiast są często używane jako boczne oraz tylne szyby samochodowe, gdyż ich właściwości mechaniczne oraz sposób rozpadania się na drobne kawałki w razie stłuczki sprawiają, że są one mniej niebezpieczne dla pasażerów.

Ochrona przed włamaniem i hałasem

Wreszcie, warto zwrócić uwagę na różnice między szybami hartowanymi a laminowanymi pod kątem ochrony przed włamaniem oraz hałasem zewnętrznym. Szyby laminowane, ze względu na swoją strukturę, są trudniejsze do sforsowania przez potencjalnych włamywaczy. Warstwa folii polimerowej sprawia, że nawet po stłuczeniu szkła, trudno jest je całkowicie usunąć i dostać się do wnętrza samochodu. Szyby hartowane natomiast nie oferują takiego samego poziomu ochrony ani tłumienia dźwięków.